טיפול במפרק הלסת

קרוב ל 20% מהאוכלוסיה ובעיקר נשים סובלים מהפרעות תפקודיות במפרקי הלסת – ה Temporomandibular Joint (ה TMJ). מפרקי הלסת יוצרים מערכת אנטומית המורכבת מהלסת התחתונה, בסיס הגולגולת, דיסק סחוסי, שרירי לעיסה ורצועות שונות. המפרקים, על כלל מרכיביהם, מאפשרים תנועתיות של הלסת התחתונה וכך נוצרת הלעיסה, הדיבור, נשימה ובליעה. מפרק הלסת פועל לאורך כל שעות היממה ואף בשינה.

הפרעות תפקודיות במערכת הלעיסה:

מגוון הפרעות אלו פוגעות בתפקוד שרירי הלעיסה ומרכיבי המפרק. אי סדירות בתפקוד המפרק והשרירים עלול להוביל ל:
•    כאבי ראש ופנים – בעיקר סביב האוזן ושרירי הלעיסה
•    קושי בפתיחת הפה והגבלה בטווח תנועות הלסת
•    רעשי מפרק (קליקים וקרפיטציות) בזמן פתיחת הפה והפעלת הלסת
מקורן של הפרעות אלו יהיה בעיקר על רקע הפעלת עומסים מחזוריים בעקבות חריקת והידוק שיניים במהלך היום ובעיקר בלילה (ברוקסיזם). סיבות נוספות יהיו : טראומה לאזור הפנים, מחלות אוטו-אימוניות וזיהומים.

אבחון הפרעות תפקודיות שמקורן במפרק הלסת:

אבחון מדויק של מפרקי הלסת דורש ביצוע בירור רפואי מעמיק, בדיקה קלינית קפדנית ושימוש באמצעי הדמיה כמו צילום פנורמי, CT  ו/או MRI. הבדיקה הקלינית מבוצעת על ידי כירורג פה ולסת במרפאה ומאפשרת קבלת החלטות לקראת המשך הבירור.

התאמת הטיפול להפרעות תפקודיות במפרקי הלסת:

הטיפול לרוב יהיה מגוון ורב תחומי ומבוסס על מס' דרכי טיפול שיבוצעו בו זמנית:
•    המנעות עצמית מהרגלים מזיקים כמו לעיסת מסטיקים, כסיסת ציפורניים ולעיסת אביזרים שונים.
•    טיפול פיזיותרפיה לתרגול פתיחת הפה
•    שימוש בסדי לילה למניעת נזקי ברוקסיזם.
•    טיפול תרופתי המבוסס על משככי כאבים, נוגדי דלקת, כדורי הרגעה.
•    דיקור סיני
•    טיפולים כירורגים המתאימים למצבים מיוחדים

ארתרוסקופיה ושטיפות מפרק הלסת:

ארתרוסקופיה היא פעולה כירורגית, זעיר פולשנית, המשמשת כלי חשוב לאבחון וטיפול בבעיות המפרק. פעולה זו דורשת החדרת מצלמה זעירה וצינוריות שטיפה לתוך מרווחי מפרק הלסת. באמצעות החדרת המצלמה ניתן לקבל תמונה מדויקת של הבעיה הפתולוגית המפרק, לבצע מניפולציות שונות כגון ביופסיות ושטיפת הנוזל התוך פרקי – כל זה על מנת לשפר את טווח תנועות הלסת ותפקוד מערכת הלעיסה.

מחלות מפרק ניווניות , אוסטאוארתריטיס:

דלקת במפרק הלסת, אוסטאוארתריטיס, עלולה להוביל לכאבים, רעשי מפרק והגבלה חמורה בפתיחת הפה ותנועת הלסת. מטופל הסובל ממחלה ניוונית במפרק הלסת יתלונן על רעשי חריקה באזור האוזן, במהלך פתיחה ו/או סגירת הפה. אבחון מחלות ניווניות דורש:
•    בדיקה קלינית קפדנית ע"י כירורג פה ולסת
•    בירור ראומטולוגי מקיף ע"י רופא מומחה למחלות מפרקים